Mrożone ryby – jakie wybrać?

Ryby powinny być nieodłącznym elementem diety każdego człowieka. Są bowiem cennym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które wspomagają pracę mózgu i serca. W ich składzie znajdzie się również pełnowartościowe białko oraz sole mineralne, takie jak jod, fosfor, selen, cynk, potas,  magnez i wapń. Czy ryby mrożone również mają tyle właściwości? Na co zwrócić uwagę kupując mrożonkę?

Ryby mrożone z niewielką ilością glazury

Aby ryba dłużej zachowała swoją świeżość, poddawana jest procesowi mrożenia. Kupując mrożony produkt, należy sprawdzić ilość glazury, czyli lodu otaczającego rybę. Nie może ona wynosić więcej niż 10%. Im cieńsza otoczka lodu, tym lepiej.

Ryby po rozmrożeniu nie powinny stracić zbyt dużo masy

Dobrze przechowywana ryba będzie zdrowsza i smaczniejsza. Nie powinno się zbyt długo mrozić ryby, ponieważ traci swoje cenne właściwości. Ponadto osiada na niej zbyt duża warstwa lodu i po rozmrożeniu produkt znacznie traci objętość. Warto sprawdzać etykietę na opakowaniu, w którym przechowywana jest ryba. Ilość gramów podana na opakowaniu powinna zgadzać się z wagą ryby po rozmrożeniu.

Ryby z etykietą

Kupując ryby mrożone, warto sprawdzać ich etykiety. Powinna na nich znaleźć się informacja dotycząca gatunku, połowu, pochodzenia oraz daty do spożycia.

Ryby o zdrowym wyglądzie i zapachu

Aby mieć pewność, że ryby mrożone są dobrej jakości, należy zwrócić uwagę na ich wygląd i zapach. Zamrożona ryba zwykle nie posiada zbyt intensywnego zapachu, jednak jeśli po rozmrożeniu taki się pojawi, może to oznaczać, że ryba, która uległa zamrożeniu nie była świeża. Najlepiej kupować rybę w całości, ponieważ pozwoli to ocenić jej jakość. Jeśli oczy ryby są zamglone i niewypukłe, również może świadczyć to o jej przeterminowaniu. Po rozmrożeniu nie zaleca się przechowywania ryby w lodówce dłużej niż dwa dni. Najlepiej przyrządzić ją od razu po rozmrożeniu, pozwoli to na zachowanie w niej jak największej ilości witamin.

Ryby, które są najzdrowsze

Najwięcej witamin, soli mineralnych i kwasów omega-3 mają ryby w świeżej postaci. Jednak jeśli nie ma możliwości spożycia takich ryb, warto zastąpić je rybami mrożonymi. Do najcenniejszych i najzdrowszych ryb należą: dorsz, mintaj, łosoś i sola. Dorsz  to bałtycka ryba, którą bez problemu można kupić w każdym sklepie. Jego mięso należy do chudych, dzięki czemu jest jedną z najmniej kalorycznych ryb. Zawiera cenne witaminy A i D, jod oraz niacynę, która redukuje poziom cholesterolu we krwi. Z jego wątroby wytwarzany jest tran. Mintaj to bardzo „czysta” ryba. Zawiera niewielką ilość zanieczyszczeń organicznych. Jego zaletą jest to, że ma niewiele ości, dzięki czemu jest lubiany przez dzieci. Łosoś charakteryzuje się bladoróżowym kolorem mięsa. Jest dość tłusty, dzięki czemu zawiera witaminy z grupy B, a także witaminę A, D, E. Posiada bardzo dużo soli mineralnych, takich jak jod, potas, selen, cynk. Sola to jedna z najszlachetniejszych ryb. Zawiera mnóstwo drogocennych substancji. Podobnie jak mintaj, charakteryzuje się znikomą ilością dioksyn.